Thursday, August 29, 2013

TerKeJut Ke??

Semalam, masuk kelas 3 jaya..
waktu tasmik,
sepatutnya aku masuk berdua..
tapi cikgu yang sorang lagi tu x sihat..
so aku masuk sorang jew lah..

untuk pengetahuan semua,
mata pelajaran tasmik ni tak sama dengan mata pelajaran lain.
sebab waktu ni,
aku akan panggil murid yang lemah membaca al-quran,
seorang demi seorang,
untuk tasmik bacaan iqra diorang..

sementara aku sedang tasmik murid2 lemah ni..
so aku minta lah anak murid yang lain untuk buat kerja sendiri
dan jangan bising..

kelas 3 jaya ni,
adalah kelas yang paling senang nak control..
sebab mereka lebih dengar cakap
berbanding kelas 3 wibawa..
tak perlu nak melantangkan suara sangat..
so tekak aku x sakit lah..
dan boleh save energy hehe

masa tasmik murid lemah..
mata aku pun liar gak,
sebab kena awasi murid lain yang buat kerja sendiri..
x nak diorang bising sangat..

murid perempuan memang suka berjalan ke tmpat rakan..
tapi diorang x bising..
cuma aku kene tegur juga lah,
takut nanti yang mulut bising ni pertikai plak kan..
susah pulak aku nak explain kat diorang nnt..

so ade lah dua tiga orang murid lelaki dekat depan meja aku
main permainan apa entah..
lantak lah asalkan diorang x bising n x berjalan..

oleh kerana masa yang dibekalkan untuk tasmik x panjang,
cuma 30 min sahaja..
so aku cuma dapat tasmik 4-5 orang murid sahaja..

lepas tasmik murid terakhir..
aku tgk jam lagi 1 minit sahaja..
sengaja aku jalan ke arah murid lelaki yang berkumpul main permainan pelik tu..
bila aku dah berdiri dekat belakang dua murid yang sibuk bermain tu..
murid2 lain yang tgk diorang main tu ckp..
"hei cikgu laa..."
pastu dua murid yang sibuk sangat main tu..
x perasan aku kat blkg diorg..
mata diorang sibuk cari aku kat depan..
lepas tu kwn2 diorang tunjuk2 jari ke arah aku..
slowly diorang pun toleh blkg..

tadaaaaa supriseee!! haha
terkejut beruk lak diorang kan..
yew la, mestilah diorg dh rasa diorang buat salah paling besar kan..
nak je aku tergelak tgk respon diorang tu..

pastu aku tgk diorang main
guna kertas dan pensel..
so aku pun cakap
"ha meh saya nak try juga ni.. mcmana nak main?"
diorang pun mcm teragak-agak nak ajar aku kn..
confius kut ttba aku nak join..
sbb sllunya mesti diorg kene buang kertas yang diorang guna tu dalam tong sampah,
tapi diorang ajar lah gak aku main kn..
time aku nak main tu murid2 lain jd excited plak..
so diorang pun berkumpul la nak tgk aku main..
terbising sikit laa..
tp x pe sbb diorg focus kt aku je hehe

okey, cara nak main bnda ni..
kene letak pensel secara berdiri di atas kertas..
jentik pensel tu sekali je tau..
ok pastu tgk kesan contengan dkt kertas tu
siapa yang paling jauh..
so dia menang..

kali pertama aku buat x berjaya..
smpai jatuh la pensel tu kn..
haishh, cikgu mana bole kalah dgn anak murid kan..
malu laaa..
so buat la sekali lagi..
haa yang ni jauh laa juga..
okey laa tu kan..
cover malu tadi hihi..

anak2 murid aku klu buat permainan,
kertas n pensel pun boley jadi..
kreatif sokmo..

No comments:

Post a Comment